تویتر؛ هفده مورد استفاده از آن

برگرفته شده از وبسایت دوش دوش (Dosh Dosh)

ترجمه: احسان 

تویتر ساختارسایبری محدودی می باشد که اجازه تبادل پیامک (کمتر از 140 کراکتر) را به کاربران می دهد. این پیامک می تواند از طریق دستگاه های متفاوت ارتباطی چون آی ایم(Instant Message) تلفون یا وبلاگ نیز ارسال شود.

تویتر جنبه کاربرد اجتماعی نیز دارد. زیرا که از آن طریق می توانید با دوستان تان در ارتباط باشید، جریان تبادل پیامک را با خبر شده و یا پیام ها را بروز کنید. پس تویتر تا این حد، وسیله نشراتی می باشد (با گزینه های جمعی و فردی.)

تویتر شبیه به ریلی های چت انترنتی(Internet Relay Chat) است. به همین خاطر برخی آن را بنام پیام رسان های انترنتی (Internet Messanger) مشابه می دانند. اما، فرقش آن است که سرعت چت در تویتر، به اندازه آی آر سی نیست.

از این که در تویتر امکانات استفاده غیروابسته به قراین (None Contextual Useibilty) وجود دارد، می توانید معلومات گسسته و کلی درمورد ایده ها، حوادث، اخبار، نظریات و پاسخهای آن عرضه می کند. به خاطر همین خصوصیت تویتر است که می توانید هزاران استفاده کننده را تعقیب کنید؛ صحبت های کاربران دیگر را بشنوید و حتی در مباحثه شرکت کنید. 
ازطرف دیگر تویتر، پیامک های مورد علاقه اکثر کاربران را برای شما نشان می دهد. بلی. پس می توان تویتر را شبکه ارتقا خودی (Promotion– Self) و تبلیغاتی تعریف کرد. پس باید کاربر تماس فعال با شبکه و افراد داشته باشد تا بتواند از سودمندی های شبکه مستفید شود.
علاوه براین که تویتر منبع معلومات یا تربیون تبلیغاتی است، می توان از آن به حیث زیر ساخت و وسیله ارتباطی میان افراد استفاده کرد. ریسا ریچیلت این نوع استفاده از را به نام "استفاده منظم، شخصی و نزدیک" تعریف می کند. او می افزاید :"اگر از تویتر استفاده کنید، با افرادکمتر قابل دسترس می توانید تماس منظم، نزدیک و شخصی داشته باشید. در غیرآن کمتر اتفاق می افتد که فرصت صحبت و برقراری ارتباط با دوستانتان پیدا کنید. اما کی به این حرفها توجه می کند؟ چه کسی حاضراست که یک به یک جزییات جریان پیامک های تویتر را تعقیب کند؟ راستی این تبادل پیامک ها مشتی از سروصدای آزاد دهنده نیست؟ .... اکثر ما در این شبکه حضور داریم. اما کی بیشترین سهم را از جریان ولوله ها می برد. بلی، تویتر حداقل ما را از اسم افراد دخیل در شبکه اگاه می سازد. برای ما می گوید که چه کسانی فقط به داشتن رابطه آشنایی اکتفا کرده است.
تویترباعث می شود که با دوستان و عزیزان مان احساس نزدیکتری را تجربه کنیم. حتی آنهایی را که نمی توانیم از حال و روزگارش خبری داشته باشیم، تویتر معلومات کافی درمورد شان به ما می دهد. پس اگر این همه نکات در تویتر وجود دارد، باید تویتر فضای شخصی و دوستانه ای باشد."

 تبلیغات بازرگانی در تویتر

تا حال مقالات زیادی مورد چگونگی استفاده از تویتر برای تبلیغات بازرگانی نوشته شده است. اما همه آنها، روی یک نکته متمرکز اند: جلب توجه مشتری.
در دنیای بازرگانی، تویتر شبکه دیگریست که میان مشتری آن لاین و مشتریان بالقوه، تولیدات و مدل های جدید پل می زند. علاوه برآن در نحوه زنده گی و سلیقه افراد نفوذ عمیق دارد. به همین خاطر در آنها حس وفاداری و طرفداری از مدلهای جدید زنده گی را ایجاد می کند.
اما در واضحترین شکل، تویتر شبیه به چهار سوی ترافیکی است. زیرا زمانی لینک و نمایه (پروفایل) ی را در تویتر می گذارید در واقع، مستقیماً بازدیدکننده گان را به این وبسایت ها رهنمایی می کنید. این چرخه زمانی سرعت می گیرد که شما لینک و معلومات را به تازه واردان و افراد و شبکه های معتبر در تویتر نیز بفرستید.

اما همیشه تویتر نمی تواند گیرنده گانی برای شما دست و پا کند. اکثر کاربرانی تویتر دانش کافی در اداره وبلاگها دارند. انها به ساده گی تحت تاثیر شما قرار نمی گیرند.به همین خاطر تا اندازه ای مشکل است که میزان افرادی را که باید از تولیدات شما سر بزنند یا حرف شما را بشنوند از قبل تخمین بزنیم. عین شکل، میزان علاقه بالقوه آنها را نیز نمی توان حدس زد.

به جز از شبکه فیسبوک هیچ شبکه ای مشابه به تویتر خدمات تبلیغات بازرگانی ندارد. البته امتیاز تویتر آن است که از دو طریق گیرنده گان را هدف قرار می دهد. یعنی هم بنگاه تبلیغاتی و هم صاحب تولید می توانند از عین مال تبلیغ کنند. پس، این یکی وسیله ای است خوب و مفید.

مشکلات تویتر

استفاده از تویتر خیلی ساده است. همه می توانند در آن داخل شود. اما چیزی که واقعاً در استفاده از تویتر مهم است تاثیر عادات و نحوه استفاده از وقت آن لاینی کاربران می باشد. با آنکه عده ای از تویتر استقبال می کنند، گروه دیگر آن را عامل حواس پرتی می دانند. زیرا که تویتر تمرکزحواس را از فعالیت اصلی گرفته و به فعالیت های جانبی متمرکزمی کند. کتی سیریا این مطلب را با یاد آوری مقوله ای "ترس ازمختل شدن جریان ارتباطات"چنین بیان می کند:"جالب است. خدماتی مانند تویتر به برخی از افراد حس گسیخته گی رشته ارتباطات را می دهد. به مرور زمان و قوت گیری این حس، آنها فکر می کنند که از دیگران بریده شده است.{آنها می خواهند هر آن معلومات را بدست آورند و در ارتباط باشند} حالا آنها بایدبه صورت مرتب معلومات بروز"را دریافت کنید، اگر هر لحظه تویتر را چک نکنند یا به دیگران پیامک ندهند، فکر می کنید که چیزی را گم کرده اند. پس اگر بخواهید به صورت موثر از تویتر استفاده کنید، باید وقت کافی داشته و تمرکز دقیق روی جریان تبادل پیامک ها داشته باشید. افرادی که می خواهند شیره تویتر را بچشند، باید به صورت دوامدار به انترنت وصل باشند. زیرا حتی اگر بخواهیم به پیام های صوتی هم گوش دهیم، وقت کافی نیاز داریم."

هفده روش استفاده از تویتر که من تجربه کرده ام.

از ساختن اکانت ام در تویتر زمان زیادی می گذرد. آن روزها من کمتر در تویتر سر می زدم. زیرا برایم جالب نبود. هفته قبل تصمیم گرفتم که یک شانس دیگر هم به تویتر بدهم. بنابرین Sintter را نصب کردم. این یکی دیسکتاپ مخصوص برای استفاده از تویتر می باشد. بالافاصله استفاده از تویتر را به صورت جدی و فعال آغاز کردم. حالا، علاقه ای شدیدی از تویتر در من ایجاد شده است. تویتر فرایند ارتباطی قابل کنترولی می باشد که می تواند در قالب هر تیپ زنده گی، تجارت و ارتباطات تعاملی بگنجد. فقط لازم است که در کنار کارهای عادی روزانه تان از آن استفاده کنیم. اوایل، استفاده از تویتر خاصیت معتاد کننده دارد؛ اما زمانی که روش درست استفاده از آن یافتید، به وسیله موثر و کمک گاری تبدیل می شود. بعداً، در مورد تویتر و استفاده از آن مقاله های زیادی خواندم. تا این که حالا خودم می خواهم مطالبی را درمورد استفاده از تویتر درکارهای تخصصی و زنده گی شخصی بنویسم.

1- هم نوع یابی

تویتر سازه ارتباطی اجتماعی است. شما می توانید از این طریق افراد هم طبع تان را دریابید. فایده اولی آن شکل دهی شخصیت قسمی شما می باشد. تویتر شما را به عنوان شخصیت اجتماعی، به سایر کاربران در تماس و قابل دسترس معرفی می کند. حالا، هر قدری که از زمان استفاده شما از تویتر بیشتر می گذرد کاربران جدید (درواقع آنانی که جریان پیامک دهی را با شما تعقیب می کنند.) با شما، به سوی ایجاد "شخصیت تویتری"گام بر می دارند.

2- دریافت جواب

آیا می خواهید نظر دیگران را درمورد طراحی وبسایت خود و راه های بهینه سازی آن بدانید؟ساده است. از طریق پیامک نظر دیگران را بخواهید؛ به زودترین وقت نظر آنها را در می یابید. این خرد جمعی، اساسی می گردد برای تجدید نظر روی مقالات و برنامه هایتان وبسایت.

3- افراد را استخدام کنید.

آیا به طراح خوب، تبلیغاتچی یا برنامه نویس ماهری نیاز دارید؟ با ارسال پیامکی از آنها بخواهید که درخواستنامه های شان را بفرستند. پس تویتر، سریعترین و ساده ترین راه استخدام متخصصان آزاد یا حتی کمپانی های بزرگ می باشد.

4- ترافیک مستقیم

با تویتر می توانید جریان تبادل لینک و بروز شدن محتوای وبسایت ها و سایت های دوستان را تعقیب کنید. اگر از دوستانتان بخواهید که شما را در جریان آخرین تحولات و پیشرفت های شان قرار دهند، می توانید سریعتر از دیگران - یا حداقل برابر با آنهایی که از بروز شدن وبسایت ها با خبر می شوند- از این مسایل با خبر شوید. پس به یاد داشته باشید که روحیه پراکنده شدن ویروس مانند اخبار حتی در تویتر هم حاکم است

5-  خواندن اخبار

معمولاً تویتر لینک های سایت ها و مقالات مفید را انعکاس می دهد. علاوه برآن منبع بدیل برای اخبار و مطالب مهیج می باشد. هم چنان با ثبت نام در بخش Twitter Feeds برای دریافت اخبار کنفرانس و وبسایت های مشخص، از تغییرات محتوای آنها با خبر شوید. پس، تویتر بهترین راه برای تعقیب کننده اخبار می باشد.

6- دوستان جدید را بیابید

مانند سایر شبکه های اجتماعی آن لاین تویتر، بخشی برای دوست یابی و تعقیب پیامک های دیگران دارد. این، راه ساده ای برای برقراری ارتباط با افرادی بیرون ازحلقه دوستان می باشد. پس زحمت علاوه کردن نام کاربران  فعال و جذاب بخود هموار سازید. چه بسا دوست تویتری شما دوست همیشگی تان گردد! 

7-  شبکه ای برای بهره وری
تویتر بستر ارتباط متقابل و تعاملی را میان شما و همفکران- مخصوصاً انهایی که هم شغل شمایند- مساعد می کند. زیرا ارتباطات میان افراد را قایمتر ساخته و باعث ایجاد رابطه عمیقتر می گردد. به این صورت طرفین می توانند در مسایل کاری یکدیگر را همکاری و یا از هویت تخصصی یکدیگر در موسسات دیگر تایید کنند.

8- تویتر؛لیست"باید انجام شود."

زمانی که از کمپیوتر دور هستید، یک لیست"باید انجام شود" را روی تویتر بنویسید. این لیست را در بخش دلخواه (Favorite) اضافه کنید تا در وقت مشخص الزامیت اجرا آن را به شما گوشزد کند. به این صورت می توان گفت که تویتر بدیل خوبی برای Online task management می باشد.

9- اداره بازرگانی

تویتر راه ارتباطی میان کارمندان می باشد. کارمندان یک تیم می توانند همدیگر را از طریق تویتر کمک کنند. این یکی، بخصوص زمانی مفیدیت دارد که کارمندی از ساحه دور یا بیرون برود. اما در هرحال، معلومات بروزشده به نسبت دلایل امنیتی محرم نگه داشته می شود.

10- مشتریان تان را با خبر سازید.

با تنظیم Twitter Feedمی توانید از تولیدات تازه مشتریان را با خبر سازید. آنها، می توانند از طریق موبایل با سامانه RSS برای دریافت پیام های آنی، ثبت نام کنند. از تویتر برای اگاهی دهی یک به یک مشتریان نیز استفاده می شود.  

11- یاد داشت برداری

شما می توانید ایده ها و مقوله های موردعلاقه تان ازطریق تویتر با دیگران شریک کنید. لینک های مرتبط به ایده ها را نیز بفرستید. یادداشت دهی می تواند از طریق موبایل – در فضای آف لاین- نیز اجرا گردد.

12- بروزکردن معلومات از حوادث و محافل

 از طریق تویتر می توانید با دعوت شدگان محافل ارتباط برقرارکرده و آنها را از اخرین انکشافات با خبر سازید. این مطمین ترین راه ارایه معلومات می باشد. (بخصوص زمانی که امکانات برقراری ارتباط تلفونی مساعد نباشد.) 

13-  ایده های جدید

از تویتر می توانید برای دریافت مشتریان جدید و خریداران دیگر استفاده کنید. پس حتما از طریق Twitter Searchبه دنبال کلمات کلیدی باشید. با استفاده از معلومات و مطابق به خواسته های مشتریان فعالیت های تان را تنظیم کنید. عناوین مشابه، موضوعات همسان و اسامی تولیدات را را می توانید از طریق پیامک مستقیم و ارتباطات آف لاینی هم بفرستید. اما این نوع ارتباطات نیازمندی مهارت ارتباطی خاصی هم می باشد.

14- پوشش دهی زنده حوادث

تویتر فضای محدودی برای ارایه جزییات از جریان پوشش دهی یک محفل... دارد. اما برای شما اجازه می دهد که درحین محفل تبصره های تان را به دیگران ارسال کنید. آنها می توانند بعدا روی نظریات شما بحث کرده و نظر بدهند. به این صورت تویتر وسیله ای خوب و مناسب برای روزنامه نگاری شهروندی می باشد.

15- اداره وقت و تحلیل آن

تویتر در ساده ترین شکل، می تواند تمام جزییات فعالیت های روزانه تان را ثبت کند. ممکن است تجربه اداره وقت از طریق تویتر برای دیگران خسته کن به نظر برسد. با آنهم مطمین باشید که تویتر وسیله خوبی برای تحلیل از نحوه مصرف وقت می باشد.

16- تدویر جلسات

تویتر شما را در برگزاری جلسات کمک می کند. به عنوان نمونه، حالا در کافی نت یا محفل  و یا در گالری هنری (نگارستان) هستید و می خواهید دوستان قابل دسترس را ملاقات کنید. پس از طریق تویتر به انها پیامک دعوتی می دهید. این، نوع غیر رسمی و اتفاقی تدویر جلسات ملاقاتی از دوستان تویتری می باشد.

17- جمع آوری رای

لینک اخبارفرستاده شده درسایر سایت های اخبار خبری عمومی مانند Digg را به کاربران بفرستید. برخی اوقات تعقیب کننده گان که با محتوای خبر شما موافق اند، برای خبر شما رای می دهند. این کار سبب می شود که کارهای شما بیشتر تقدیر شده و توجه سایر و بسایت ها را نیز به خود جلب کنید.

سر سیاه و پای بهشتی(نامه هفته)

بگذارید، قبل از پهن کردن بساط "گنبد دوار" بحث و دست پا شکنی روی اهمیت یا خباثت واژه "سیاه سر"غیرت و مردانگی شما را امتحان کنم (البته با نثاریک فحش رکیک، مزه دارو دل یخ کن.) ای بچه های سیاه سران و سیاه کاسه گان، چرا مادرانی که بهشت زیر پایشان است را "سیاه سر" خطاب می کنید؟ وای برشما سیاه سر زاده گان روزگار! مزه داد؟
به یاد کودکی هایم می افتم که زمانی با برادر کلانم کش و بگیر و جنگ سرد  لفظی را تمرین می کردیم، شرم آورترین دشنام های میان برادری مان محکوم کردن طرف به " بچه خاتو/ سیاسر" بودن بود. پس اگرمن به جای شما بودم  این دشنام شما نازک و نه چندان کاری و دماغ سوزبه نظر می رسید. تا حال هم همین تیپ جنگ و رسوایی های زرگری  را درکوچه می شنوم . چه بسا که القاب بدیل هم به جای آن اختراع شده اند. از جمله "کوچ"،"اولادا"،"مادر اولادا"،"خانه"،"همسر" و چند بشنو و نگوی دیگری که من بیادم نمی آید.
واعظی اندر باب اهمیت "مادر" صحبت می کرد. چنان تنور بحث را به جان ناقضان حقوق مادرگرم کرده بود که دامن خودش را هم  سوزاند. می دانید، چرا؟ می گفت که درعرف ما افغانها "زن، خانه است.... اگر درملی بس سیاه سری ایستاده است جای خود را به وی بدهید. زیرا که جنس آنها ضعیف است." همین حالا هم محافظ دفترم  از همکارش گیلایه دارد و می گوید:" فلانی، سیاه سربود باید برای من {که مرد هستم} سلام می کرد." این قصه ناقصه حال ما. حالا بیا، این پشم ها را گلم بباف که ادبیان هم آب درآسیاب طرفداران" آپارتاید سیاه سر"ی انداخته اند.
همین دهخدا- خدا رحمتش کند-  خود ما در لغت نامه آن لاین اش" سیاه سر" را معادل " سیاه سار" و "سیه سر" گرفته و گفته است" رجوع شود به معنی سیه سر." ما هم که عادت کرده ایم ازبزرگان درهمه موارد{ ازجمله استعمال واژه ها برای اشخاص} گردن نرم برای بزرگان نشان دهیم، معنی سیه سر را چنین یافتیم:"سیه سر. [ی َه ْ س َ ] (اِ مرکب ) کنایه از آدمی زاد باشد. (برهان). آدمی. (فرهنگ رشیدی) : سیه سر را قضا بر سر نبشته ست گنهکاریش در گوهر...."
حالا فهمیدم که ما ازطرف اکابرمان نیز بخت زیادی درتحلیل معانی کلمات( ازجمله سیاه سر یا سیه سر) و استعمال درست آن نداشته ایم. حال بماند که به مرور زمان کلمات تحول کند و درعصربچه های مان این کلمه به شکل"سیاهسرتر" درنیاید. والله اعلم فی ما بقی.
همین شعری که فرهنگ رشیدی درمعنی "سیه سر" آورده است، حس شامه جستجوگری ام را تحریک و تخریش نمود. دم کوچه همان ملا را خواهش "ایست" دادم. موقف اسلام را در مورد "بهشت" و" مادر" و" سیاه سر." را ازش پرسیدم. مثلاً گفتم "چطوری ممکن است که جنسی دماغ و کله و اندیشه "سیاه" داشته باشد؛ جنسش ضعیف باشد؛ قضایش بر پیشانی حک شده و از"گوهر" گنهکار، زیر پایش بهشت بروید؟ راستش، میم میم کرد. حاجت نزد ریش سفیدی بردم که او هم نمی دانست. صرف همین قدر که {حالارواج شده است که به "انسانهای مادینه ای که "زیر پایشان بهشت ایزدی" هم چون سرابی می نمایند"سیاه سر" گویند.}
 سوالم حل شد و به یاد خانه جنگی ها و سلاح برنده "بچه خاتو/ سیاه سر" افتادم. آری من هم ازین سراب آمده ام تا برسد به بچه هایم که پاهای بهشت بخش مادر شان را مد نظر می گیرند یا سرسیاه که مقدراتش در پیشانی آن سر آن به قدرت جل الشانه العظیم حکاکی شده و در اصل گنهکاراست.


چه نوع معلومات خبر ساز است؟(6)

نمونه های زیر از حوادث بزرگ و معمولا خبرسازاند.
- استقرار وافتتاحیه ها: این تیپ معلومات به چشم عادی نگریسته می شود. اگر یک بخش جدید موسسه شما به تازه گی افتتاح شده و می خواهید مردم از خدمات این بخش اگاه شود. اگر تولید جدید را عرضه می کنید یا فرد مشهوری را استخدام کرده اید،می توانید روی آنها برای رسانه ها خبرنامه بنویسید. این گونه معلومات توجه مردم را جلب می کنند.
- توسعه صنعتی وعلایق بشری. برخی اوقات معلومات حاوی خبر، کمتر درمعرض توجه قرار می گیرند. برعکس خیلی از مسایل مهم از دید بیرون می ماند. درغیرآن حوادث هرروزه نیز هزاران خبر در دل  دارد.
- زمانی، تغییرات جدیدی نشاندهنده توسعه درصنعت خاصی است. این، بهترین راه برای معرفی موسسه و پوشش رسانه ای نیزمی باشد. به عنوان نمونه، می توانید روی علل به میان آمدن این پیشرفت و نحوه به میان آمدن آن در خبرنامه تمرکز کنید.ممکن است این تغییرات تحت تاثیر پیشکسوتان فعال درشبکه لینوکس به میان آمده باشد. پس می توانیم این یکی را در یک مجله هم نشرکنیم.
این معلومات را بنام "مطالعه قضایا" نیز یاد می کنند. اینها درنظر سردبیران اهمیت زیاد دارد. زیرا در لای این معلومات، احساس و انگیزه های قابل ملاحظه ای بشری نهفته است.
- معلومات آماری و به میان آمدن ابتکارات جدید. اعداد و آمار به ساده گی مردم را مجذوب می کنند. هرقدرآمارهای تاثیرگذارو جالب (مرتبط به رقیبان تولیدی و سایر صنعت ها) باشد، به همان اندازه  رسانه ها بیشتر از آن در گزارشهای شان استفاده می کنند.
- اعلامیه های داخلی موسسات. تغییرات مهم در پست های بلند کاری یک موسسه یکی از مواردی دیگر است که روی آن خبرنامه می نویسیم. پس هر قدرپست مامور با اهمیت باشد، به همان اندازه ارزش خبری اعلان نامه بلند می رود.
 - همکاریها: بخصوص همکاری های که منجر به منفعت های چشمگیرگردد، از اهمیت خبری زیادی برخورد داراست.
- تجلیل از ابتکارات صنعتی. زمانی موسسه ای مستحق جایزه ای می گردد، یا ازطرف هییاتی اهدای جوایز(در کشورهای بریتانیا، ایریلند که معمولاً مقام های دیوک، مارکی ها، ایرالها، وایکونت ها و بارون ها را به شخصی اعطا می کردند." مترجم") رسانه ها ازین واقعه با خبرسازید. پس دیدیم که می توان از دل هر حادثه، خبری بیرون کشید.
مسوولیت شما آن است که اعتبار موسسه را در نظر گرداننده گان، روزنامه نگاران، مربیان و سایر همکارانی که شما با آنها درتماس می باشد، افزایش دهید.
به یاد داشته باشید که به میزانی که موسسه شما معتبرباشد، به همان اندازه پوشش خوب و با کیفیت رسانه ای خواهید داشت. دراین مساله، شاخص اصلی جذب مخاطب گیرنده گان (خواننده گان، بیننده گان و شنونده گان) است.
برقراری ارتباطات عامه - مفید ومنظم-مستلزم تهیه خبرنامه و مطالب معلوماتی می باشد تا به سردبیران معین فرستاده شود.
در بخش سوم راه های ایجاد ارتباط  با رسانه ها را بحث می کنیم. این راه ها درنهایت رهکردهای موثر را جهت معرفی موسسه به دنیای رسانه ای را تشریح می کند.

تصویر+ صدا= گزارش روی اسلاید

یاد داشت: نقل از وبسایت سوپرژورنالیست. من صرفا برخی از اصطلاحات را به لهجه دری برابر یابی کرده ام؛ مشکلات ویراستاری آن را رفع نموده ام . بقیه را از زبان خود مطلب بشنوید:

"بسیاری از روزنامه نگارها معتقدند که تاثیر عکس از فیلم هم بیشتر است. به خصوص آنجا که صحبت از صحنه های تکان دهنده می شود. حال بیایید به عکس ها صدای محیط را هم اضافه کنید ؛ گپ و گفت با کسانی را هم ضبط کنید که خود بخشی از ماجرا استند. آن وقت موفق شده اید مخاطبان را به صحنه رخداد ماجرا ببرید.
برای تهیه گزارش اسلاید و صدا باید اول ازهمه داستانی برای روایت داشته باشید.
درسوپرژورنالیست درباره روایت حرف های زیاده گفته ایم. مطالعه این بخش ها به شما کمک می کند تا ببینید وقتی دنبال ثبت ماجرایی استید، بهتراست به چه نکاتی توجه کنید. بد نیست قبل از شروع کار این یادداشت فواد خاکنژاد را هم درباره تهیه گزارش اسلاید و صدا بخوانید.

ابزار لازم

حالا که سوژه  را در دست دارید، می ماند ابزار لازم برای تهیه گزارش. دوربینی برای عکس گرفتن لازم دارید؛ ضبط صوتی برای ضبط صدا و برنامه ای برای تلفیق عکس و صدا هم.
نیازی نیست عکاس قهاری {ماهر/ حرفوی} باشید یا متخصص ضبط و تدوین صدا.
گزارش اسلاید و صدا، اصلاً برای این پدید آمده تا گزارشگری را از دست متخصصان و تعلیم دیده ها خارج کند و به دست تازه کارها و علاقه مندها بسپارد. همین که بلد باشید دکمه دوربین را فشار دهید و صدای دوست و آشنا را ضبط کنید نیمی از کار را انجام داده اید.
***
نیم دیگر کار می ماند: تدوین صدا، انتخاب عکس ها و تلفیق هردو.

صدا

برای تهیه گزارش می توانید سه نوع صدا ضبط کنید:
- صدای آدم های درگیر ماجرا. مثلاً ماهیگیری که از مشکلاتش می گوید؛
- صدای محیط. مثلاً صدای موج ها یا ماهیگیرها که درحال انجام کار آواز می خوانند؛
- صدای راوی. صدای خود گزارشگر که داستان را روایت می کند.
بسته به گزارش، می توانید از یکی از این سه یا ازهر سه یا از ترکیبی از دوتای آنها استفاده کنید.
برای تدوین صدا می توانید از برنامه Adobe Audition استفاد کنید.


عکس
برای گزارش اسلاید و صدا حداکثر 30 تا 40 قطعه عکس کافی است. بسته به این که گزارش درباره چیست، عکس ها هم می تواند متنوع باشد. مثلاً
- پرتره آدم ها – صورت آفتاب خورده ماهیگیرها؛
- فرآیند انجام یک کار – بیرون کشیدن تور از دریا؛
- چند قطعه عکس که محیط را نشان دهد – نمای بازماهیگیرها در حال صید کردن.
- چند قطعه عکس که نمای نزدیک محیط را نشان بدهد. دست های پینه بسته ماهیگیرها، ماهی هایی که روی ماسه ها (ریگها) افتاده اند، ...

***

تلفیق عکس و صدا

یکی ازبهترین برنامه ها برای تلفیق عکس و صدا برنامه (Sound Slides) است. برنامه ای که نسخه Demo آن مجانی در دسترس باشد را دانلود کنید. کار با این برنامه آسان است. تنها کافی است قدری با آن بازی کنید. باید فایل صدا را وارد کنید.همین طور فایل های عکس را.
برای سر هم کردن گزارش بهتر ازهمه این که اول فایل صدا را تدوین کنید.  برای انجام دادن این کار باید خط سیر گزارش تان پیدا شده باشد.
قبل از این که شروع بکار کنید، چند بار عکس ها و صداها را مرورکنید. به جای این که به نوشتن گزارش فکر کنید درذهن عکس ها را پشت سر هم بچینید. همین طور ببینید درکدام نقاط  از کدام صدا/ یا صداها استفاده شود. فکر کنید که فیلم می سازید و می خواهید پلان ها و صحنه ها را کنارهم بچینید.
بد نیست که یک داستان گزارش(استوری بورد) طرح کنید. روی کاغذ صحنه ها را کنار هم بنویسید: مثلاً؛ اول تصویری پهن کردن تور، سپس تصویر سوار قایق شدن، مرحله سوم تصاویر وسط آب، نوبت دیگر تصاویر بیرون کشیدن تور از آب حالا تصاویر تقسیم ماهی ها و بالاخره تصاویر فروش ماهی.
بهتر است داستانی را که روایت می کنید خط سیر داشته باشد. ازجایی شروع و در نقطه معین به انجام برسد. پس ازاین شاخه به آن شاخه نپرید. اگر عقب رفتید برگشت نکنید؛ زیرا که مخاطب را گیج می کنید.
خب، بعد که کم و بیش خط سیر روایت را پیدا کردید، سراغ تدوین صدا بروید. اگر گزارش را خود روایت می کنید "روی عکس ها" حرف بزنید. یعنی به عناصرداخلی را با صدای خود تشریح کنید.مثلاً در مورد قایق، ماهی های روی ماسه ها افتاده، تور ماهیگیری، موتور قایق، دست های پینه بسته، صورت های آفتاب خورده، چکمه  (موزه یا چمبوس) های تا بالای زانو، افق دور دست صحبت کنید. همه این ها جزئیاتی است که اشاره به آنها می تواند چشم مخاطب را به عکس ها بدوزد و مجذوب کند.
***
فایل صوتی که آماده شود، تقریباً کار تمام است. حواستان باشد: گزارش از 3:30 تا 4:00 دقیقه بیشتر وقت گیرنباشد. حالاسراغ برنامه (Sound Slides) رفته، فایل صوتی و عکس ها را وارد کنید. حالا چیدن عکسها می ماند. این کارها را که انجام دادید، روی دکمه اکسپورت (Export) تک کنید. بعد، فولدر(publish_to_web) را پیدا کرده و  روی وب بگذارید. حالا، به صفحه index (فایلی که داخل فودر publish_to_web است) لینک دهید. نوبت در زدن در توییتر و فیس بوک رسیده است.گزارش را اینجا بگذارید، تا دیگران هم دست پخت تان را بچشند.
 خسته نباشید.  :-)

نی نامه آزادی (نامه هفته)

نامه امروز را از کابل می نویسم. از عمق چشمان سبز و بادامی دوستم "ح. ب." درمورد زندان مرکزی ولایت بامیان می گویم.
هلو...
 خیالم بروت های پرپشت "اکرم صمیم" پشت گوشی می لرزید. او به نان چاشت دعوتم کرد. حالا، قبل از چای و چلم، چند سوال: برای اولین بار یک دوست زندانی تان را بیبیند؛ می شرمید، تبسم می کنید یا بی تفاوت می مانید؟ من هیچ یکی را حس نکردم. ته دلم نجوا کردم چه عصر و زمانه ای! چه "ح. ب" چاق و چله! چه زندانی ای کم وزن (حداقل 85 کیلو گرام!)
  قصه  زندان سیاهچالی کشور را خوانده و شنیده ام. اما انگار دردوره حاکمیت قانون و حکم تساوی قانون برای همه، زندان های ما هوتل سیرینا شده باشد! دانشکده که بودیم این نحیف زندانی شکم نداشت و دسته عینکش هم تا پشت گوش کوتاهی نمی کرد (هزاردرصد برعکس دیروز بود!) اما حالا دیگه رسم و زمانه تغییر کرده است. زندانها محل آسوده ای شده اند که سر پیش کنی می شوی صد کیلویی ؛ عین توپ رولاندو! اما درست می گم؟
ح.ب می گفت که کمیت نان چرب، رفت وآمدهای هرروزه دوستان وهمکارانش با دیداریک ماه درمیان مادران صد جوان هم بند وی قابل مقایسه نبوده است. گونه های سرخش سرختر گردید و ادامه داد:"روزهای را که مادری پیر یک زندانی یک گیلاس دوغ را برای بچه اش می آورد به یاد دارم. مادراز فاصله چهارساعتی موتر، به شوق دیدار پسر از روی شانه های زمخت و سنگی کوتل ها و کوه ها راه پیمایی می کرد. حرفی برای گفتن نبود. حرف حرف ماندن بود و رهیدن – گویی- مرده باشد.امید هم دیگه مفهوم نداشت." (بقیه را با کلمات خودم می نویسم.)
روی طناب زمان، نقطه به نام انتها وجود نداشت؛ مگر زمانی که - اگر لطف کنند- حکم نهایی تان را اخبارکنند! نور ثمرامید نداشت و جز پا به پای چند تکه نان خشک، حتی نمی خواستند دمی درکنج ما مهمان گردد. امیدها هم ایستا بودند. فقط باریکه امیدی که صد زندانی به خدای شان بسته بود {ممکن است} بعد از مدتی به داد آنها برسد. ازش پرسیدم با این حالت که توصیف می کنی چطوری تو به این بد روزی و لاغری(!) از زندان بیرون آمده ای؟ 
علاوه برمقام های عدلی و قضایی دولت و ولایت بامیان و شانس خوب دوستم، او حمایت یک موسسه بین اللملی را پشت سر داشته است. درضمن کمیسیون مستقل حقوق بشر برایش {درکابل} خیلی کار کرده است. اما – خداییش- اینکه او پول هم داده یا نه را نپرسیدم. به همین خاطر به ح.ب اتاق منظم، مرفه داده اند. می توانسته فوتبال کند و وکیل مدافع زبردست داشته باشد. و از هر نوع فشارهای روحی و پرس روح شکن درامان باشد. همین وکیل مدافع و همان نهاد بین اللملی بوده  که ح.ب حکم برائت بگیرد و. به سرشاری و ساده گی هم از بندانی که دو سال هم آنجا مانده اند خداحافظی کند.
به یاد "نی" زنی های دوستم در نصف شب های دراز، کوتاه و برابر با روزهای خوابگاه می افتادم.آیا این زندانی هم، نی دارند که بنوازند و از جدایی ها شکایت کنند؟
 "نی" نامه آزادی هفته را به یاد همان صد زندانی نوشته ام. قصدم این است که ازمقام ها بخواهم که به گفته این زندانی رهیده "کمتر تعصب ورزند و کمتر مردم را به هدف جیب پرکردن" زندانی کنند.

برنامه کاری ارتباطات عامه و رسانه ها(5)

چه کاری را می خواهید انجام بدهید؟

اولین و مهمترین قدم دربرنامه ریزی ارتباطات عامه و ارتباط با رسانه ها این است که ازخود بپرسید که هدف شما از برقراری ارتباط  چه می باشد. چطوری می توانید ازطریق ارتباط عامه، به این هدف برسید؟ تهیه یاد داشتی از اهداف اساسی و مهم سمت و سوی کار را مشخص می کند. در یادداشت تان اسم گیرنده گان واقعی را نیز از یاد نبرید.

کی باید درمورد موسسه شما معلومات داشته باشد؟

حالا دانسته اید که چه می خواهید. قدم دوم "مخاطب شناسی" است. بهترین راه مخاطب شناسی آن است که اول بدانید که برای کی می خواهید بنویسید؟ مهمترین طرف ارتباطی شما همکاران کنونی وآینده تان، متخصصان بخش تکنالوجی ارتباطی (آی تی)، مدیران منابع بشری وآموزش دهنده گان امور توسعه ای و مولدان تولیدات رقابتی استند. پس اسم این افراد را باید در لیست خود داشته باشید.
برای این که پروسه ارتباط گیری موفقی داشته باشید، افراد کلیدی وهمکاران را مشخص کنید. این کارنام موسسه شما بیشترسر زبانها می اندازد. لیست زیرعده ای از طرف های ارتباطی کلیدی را- برای اکثر موسسه ها- نشان می دهد:

- رسانه های خبری: مطبوعات، رادیو، تلویزیون و نمایشگاه های انترنتی (به ویژه اخبارشبکه لینوکس ومنابع آزاد)،اخبارتکنالوژی معلوماتی مرتبط به شبکه لینوکس و مراکز آزاد، رسانه های عمودی(Vertical Media) علاقمندان برنامه های سرگرمی و سایرکارهای عادی، منابع بشری، دانشکده ها و دانشگاه ها، موسسه و نهاد های صنعتی مصروف دربخش لینوکس وخدمات حل مشکلات اداره  در بخش بندی رسانه ها قرار می گیرد. منابع بشری، دانشکده ها و دانشگاه ها و موسسات و مراکز صنعتی که از خدمات بنگاه های اداره حل معلومات لینوکس را  در لیست گیرنده گان بخش رسانه ها قرار بدهید. 
- این دسته شامل متخصصان تکنالوجی ارتباطی، شاگردان وافرادی که درصدد تغییروضعیت شغلی یا تجارتی خود می باشند.
-  افراد سرشناس؛
-  سایر مراکز رسانه ای (LPI)
-  شرکای تجارتی و حمایت کننده گان. این دسته شامل همکاران استراتیژیک ارتباطی (مشتریان آزاد نرم افزار، موسسات خدماتی تربیتی و تامین کننده گان) استند. این گونه ارتباطات، موسسه را به عنوان نهاد معتبرثابت شود. درنتیجه موسسات دیگرنیز برای فعالیت و تولیدات شما ارزش خاصی قایل می شود. 

پیام شما چیست؟

در قدم سوم، پیام را برای خود تان تعریف کنید. برای این که دل گیرنده گان اصلی را بدست آرید، سازگاری پیام را در نظرداشته باشید. حین تولید پیام سازگاری میان ارزش های اساسی و مطرح برای گیرنده گان ودیدگاه و برنامه های کاری آینده، ارزشهای اساسی و حیاتی موسسه را مراقب باشید. زیرا سازگاری پیام نقش مهم درشهرت یابی موسسه بازی می کند. هم چنان پیام سازگارتا مدت طولانی در ذهن افراد باقی می ماند.ممکن پیام خلاصه یا تمام پیام ازطریق پیامک به افراد متعدد فرستاده شود. دراین حالت نباید پیام را به عده ای زیاد ارسال کنید.