سایر وسایل ارایه ی معلومات درارتباطات عامه
تنها اعلامیه خبری وسیله معلوماتی حرفوی درارتباطات عامه نیست. وسایل دیگر اطلاع رسانی هم وجود دارد که می توان در اوقات مشخص از آنها استفاده کرد.
اعلامیه های خبری معمولاً معلومات کافی و نسبتا سطحی را درمورد یک حادثه (یا یک موضوع) جهت نوشتن خبر ارایه می کند. سایر وسایل اطلاع رسانی معلومات عمیق تر و گسترده تر را در بردارد.
از مطالب فیچری، مطالب ویژه شده به یک فرد (bylined Articles) و ای میل برای انعکاس احساسات بشری، ارایه معلومات دعمیقتر درمورد یک موضوع و بلند بردن شهرت موسسه استفاده می شود.
مطالب فیچری
مطالب فیچری موضوعات خبری را با جزییات بیشتر شرح می دهند. در این نوع نوشته ها با محدودیت "آخرین مهلت" مطرح درخبر مواجه نیستیم. هرزمانی که خواسته باشیم یا سردبیر بخواهد، مطلب فیچری می نویسیم. فیچرها معمولاً بر مبنی حقایق خبری روزانه نوشته می شوند.
تصورکنید که سیستم عامل لاینوکس درتمام بخش های موسسه شما با موفقیت تطبیق گردیده و حالا از آن استفاده می کنید.
این رخداد، ارزش خبری بالایی دارد. آیا می خواهید دراین مورد مطلب فیچری بنویسید. اما چگونه؟ متوجه باشید که کارشما با سرهم کردن حوادث تمام نمی شود. به عنوان مسوول ارتباطات عامه موسسه، رخداد را به صورت کامل تشریح کنید. به عنوان مثال، از مشکلات دوره انتقال (از سیستم قبلی) به محیط لاینوکس بنویسید. درمورد نقش آن بخش موسسه که نقش بیشتری دراین پروسه داشته است، بیشتر بنویسید. فراموش نکنید که تاکنون الفبای کار را نوشته اید.
مطالب فیچری نیازمند تحقیقات و کارهای ابتکاری بیشتر می باشد. اما درهر حال معلومات مذکورباید موثق باشد. فیچر باید فکت ها، آمار، نمونه های و قصه های واقعی و شیرین افراد را با تحلیل بیشتر به نسبت اعلامیه ی خبری، دربرداشته باشد.
شما می توانید روی علایق بشری بیشتر تمرکز کنید. دراماتیک بودن مطلب را بیشتر سازید. همانگونه که در تبلیغات از حاشیه روی ها جلوگیری می کنید، در فیچر هم روی بعد مشخصی تمرکزکنید. زیرا مردم مطالبی را که پشت ماسک ارتباطات عامه، از اموال تجارتی تبلیغ می کنند، دوست ندارند. درعین حال هیچ سردبیری این ترفند را نادیده گرفته نمی تواند.
برتری دیگرمطالب فیچری آن است که سردبیران نسبت به این گونه مطالب دست بازتردارد. زیرا که فیچرها معلومات کافی را برای تشریح یک موضوع در بردارد. زمانی که یک مطلب فیچری توسط یک منبع با اعتبارنوشته شده و قیمتی هم به ازای ان پرداخته نشود مسلماً سردبیران مطلب را قیمت و قدر گزافی می نهند.
تمام نوشته ها باید خواننده را به خود جلب کند. دو سه جمله اول پاراگراف اول باید سردبیر را متقاعد کند تا به خواندن مطلب ادامه بدهد. مطلب فیچری مقدمه قوی ترنیاز دارد. فیچرباید طوری نوشته شود تا به دل خواننده گان چنگ بزند. سرخط یا عکس جذاب شاید بتواند متن فیچر را در جذب خواننده یاری رسانند.
برای مطالب فیچری می توانید افتتاحیه های گوناگون انتخاب کنید. برخی از افتتاحیه ها برای تکان یا رم دادن خوانندگان نوشته می شوند. بعضی از آنها باعث هیجانی شدن حس کنجکاوی خوانندگان می گردند. برخی معلومات را به شکل سرزنده ارایه کرده و یا سناریوی حادثه را به گونه ی واقعی و یا تصوری به تصویر می کشد. برخی از افتتاحیه ها بصورت خلاصه و مشخص، حالت و طبیعت خبر را بیان می کند.
بدنه ی مطلب باید به ترتیب منطقی بازشده و با نکته به یاد ماندنی ای پایان یابد.
قوت و ضعف محتوای مطالب فیچری نظربه موضوع داغ یا مرتبط به فعالیت های موسسه، خوانند گان احتمالی و مهارت های نگارشی نویسنده از یکدیگر متفاوت است.
به همین خاطرمطالعه فیچرهای که درمحیط لاینوکس نشر می شود، برای یافتن ایده های جدید و آموزش روش های فیچرنویسی وسیله ی خوب استند.
شما می توانید مطالب فیچری را با "سردبیربخش فیچر" روزنامه ها یا مجلات تجارتی بفرستید. قبل از این که زحمت نوشتن را به جان بخرید، با رسانه ای که می خواهید مطلب را برای آن بنویسید، در تماس شوید. از آنها بپرسید که آیا به سوژه علاقمندی دارد یا نه.
این مطلب باید چارچوبه خاص موضوعی داشته؛ تعداد کلمات آن معیین شده باشد. تصاویر یا نقاشی ها هم شرح داده باشد.
شما می توانید نکات مشهوری را که قبلا درمورد موسسه شما نشر شده در این مطلب اضافه کنید.
مشوره قبلی با سردبیران بی نهایت ارزش دارد. زیرا آنها خوانند گان را بهتر از شما می شناسند. به همین خاطر ممکن است دید و نگاه جدیدی را در رابطه به موضوع به شما پیشنهاد کنند. با تمرکز برتوصیه های سردبیران می توانید خوانندگان را یافته و مطلب را مطابق به برنامه نشراتی آنها عیارسازید.
پس به هراندازه اعلامیه ی خبری جامع و مکمل باشد، به همان اندازه رسانه ها به آن اهمیت می دهند.
راه دیگر آن است که سردبیر را از سوژه مورد نظر با خبر سازیم. دراین صورت خود رسانه مطلب را می نویسد. شما می توانید به آنها تجارب و مصاحبه های موضوعی را شریک سازید.
به هرروی، به یاد داشته باشید که هدف این مطلب، جذب پوشش رسانه ای و معرفی موسسه تان می باشد.
مطالب ویژه (by lined)
سطری که نام نویسنده را در اول متن نشان می دهد، به نام سطر معرف نویسنده (byline) یاد می شود. این نام قبل ازهمه، نشاندهنده یک منبع است تا ابهام را از منبع دور کند.
تعداد کلمات مطلب ویژه مشخص نیست. اما مسلماً بر یک مفهوم استوار می باشد. این یکی، ایده های شخصی خود نویسنده را انتقال می دهد. پس لازم نیست همیشه در آنها عینیت مساله را در نظرداشته باشیم.
موضوعات، شکل تولیدات و پیش بینی های مرتبط با لاینوکس و منابع آزاد سوژه خوبی برای مطالب ویژه شده می باشند. علاوه برآن معلوماتی که قبل از انجام کاری برای مردم داده می شود، گیرندگان را به خود جلب کند. در ضمن سردبیران همیشه منتظر خبردهی از "حوادث جدید" ی می باشند.
مطالبی که یک فرد طی آن نظریاتش را درمورد موسسه ی تان بیان می کند، باید مشخصات مثبت موسسه را بازتاب بدهد. طوریکه موسسه را به عنوان نهاد (رهبر و مبتکر) معرفی کند. زیرا با این نوع اظهارات موسسه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سردبیران نیز نهادهای برجسته و مشهور جامعه را دوست دارند. زیرا آنها اغلب خبر سازند.
به همین خاطر پرسش از سوژه های مورد علاقمند رسانه ها حیاتی است. ازخود بپرسید آیا این خبر داغ است؟ سوژه های مطرح در دنیای مطبوعات کدامهایند؟ سوژه های را که قرار است رسانه ها درمورد آن بنویسند را در تقسیم اوقات نوشتاری رسانه ها بیابید.
کوشش کنید که فعالیت های موسسه را در محیط لاینوکس با علایق رسانه ها همسان سازی کنید. بعد ازین مرحله، کار نوشتن را شروع کنید.
بصورت طبیعی، سخنگوی یا فرد کلیدی موسسه باید مطلب ویژه (bylined) را بنویسد.
ممکن است رییس ارشد و یا خود شما مطلب ویژه شده را بنویسید. برخی اوقات مسوول ارتباطات عامه مطلبی را نوشته و به نام سخنگوی موسسه به نشر می سپارد.
در این صورت نویسنده باید به انعکاس ایده های سخنگوی باید متعهد باشد. به عبارت دیگر مطلب باید حاکی از ایده های سخنگوی باشد تا مسوول ارتباطات عامه. درغیرآن سخنگوی مسوولیت مطلب را به عهده نمی گیرد.
برتری دیگر این گونه مطالب آن است که می توان آنها را در جمعی نیز خواند. برعکس شما می توانید یک سخنرانی را هم به شکل مطالب ویژه (by line) بنویسید.
نوشتن ای میل
یکی از راه دیگر برقراری ارتباط با گیرنده گان کمپاین ارسال ای میل است. پس نباید موثریت یک ای میل خوب را در ارتباطات عامه را دست کم بگیریم.
مسوولان افزایش بودیجه حتی می تواند با ارسال ای میل موثری هزاران دالر را بدست آورند. در این راستا ای میل های انگشت شماری نتوانسته اند زمینه عقد قرارداد، فروش اموال و یا احراز پست کاری ای را مساعد نتواند.
در ارتباط ازطریق ای میل می توانید با عده ای مورد نظر در تماس شوید. پس هر ای میل فرصتی است تا با گیرنده تان تماس مفید و کارا داشته باشید.
به عنوان نمونه می خواهید با فارغان مرکز محلی آموزش کمپیوتر درتماس شده و از فرصت شغلی برای آنها خبر بدهید. دراین گونه موارد به آنها ای میل بفرستید.
برای خبر دارکردن این افراد باید نام و ای میل آدرس این افراد را از انستیوت بگیرید. اگر درمقابل این همکاری، شما هم دست موسسه مذکور را بگیرید، ارتباط میان موسسه و انستیوت ادامه خواهد یافت. به عنوان نمونه، می توانید لینک های وبسایت تان را با آنها شریک کنید و یا نامی از این انستیوت در ارگان نشراتی تان بیاورید و یا هم تبلیغات آنها را بدون درخواست پول نشر کنید.
امیدواریم که ارتباط ای میل بتواند رابطه موثری را برای موسسه، برنامه های کاری تان با سایر نهادها ایجاد کند.
متوجه باشید که ممکن ازطریق گیرنده برای شما اسپم های زیادی ارسال شود. و این نکته منفی ای است که در پس ارتباطات ای میلی نهفته است.