چه کاری را می خواهید انجام بدهید؟

اولین و مهمترین قدم دربرنامه ریزی ارتباطات عامه و ارتباط با رسانه ها این است که ازخود بپرسید که هدف شما از برقراری ارتباط  چه می باشد. چطوری می توانید ازطریق ارتباط عامه، به این هدف برسید؟ تهیه یاد داشتی از اهداف اساسی و مهم سمت و سوی کار را مشخص می کند. در یادداشت تان اسم گیرنده گان واقعی را نیز از یاد نبرید.

کی باید درمورد موسسه شما معلومات داشته باشد؟

حالا دانسته اید که چه می خواهید. قدم دوم "مخاطب شناسی" است. بهترین راه مخاطب شناسی آن است که اول بدانید که برای کی می خواهید بنویسید؟ مهمترین طرف ارتباطی شما همکاران کنونی وآینده تان، متخصصان بخش تکنالوجی ارتباطی (آی تی)، مدیران منابع بشری وآموزش دهنده گان امور توسعه ای و مولدان تولیدات رقابتی استند. پس اسم این افراد را باید در لیست خود داشته باشید.
برای این که پروسه ارتباط گیری موفقی داشته باشید، افراد کلیدی وهمکاران را مشخص کنید. این کارنام موسسه شما بیشترسر زبانها می اندازد. لیست زیرعده ای از طرف های ارتباطی کلیدی را- برای اکثر موسسه ها- نشان می دهد:

- رسانه های خبری: مطبوعات، رادیو، تلویزیون و نمایشگاه های انترنتی (به ویژه اخبارشبکه لینوکس ومنابع آزاد)،اخبارتکنالوژی معلوماتی مرتبط به شبکه لینوکس و مراکز آزاد، رسانه های عمودی(Vertical Media) علاقمندان برنامه های سرگرمی و سایرکارهای عادی، منابع بشری، دانشکده ها و دانشگاه ها، موسسه و نهاد های صنعتی مصروف دربخش لینوکس وخدمات حل مشکلات اداره  در بخش بندی رسانه ها قرار می گیرد. منابع بشری، دانشکده ها و دانشگاه ها و موسسات و مراکز صنعتی که از خدمات بنگاه های اداره حل معلومات لینوکس را  در لیست گیرنده گان بخش رسانه ها قرار بدهید. 
- این دسته شامل متخصصان تکنالوجی ارتباطی، شاگردان وافرادی که درصدد تغییروضعیت شغلی یا تجارتی خود می باشند.
-  افراد سرشناس؛
-  سایر مراکز رسانه ای (LPI)
-  شرکای تجارتی و حمایت کننده گان. این دسته شامل همکاران استراتیژیک ارتباطی (مشتریان آزاد نرم افزار، موسسات خدماتی تربیتی و تامین کننده گان) استند. این گونه ارتباطات، موسسه را به عنوان نهاد معتبرثابت شود. درنتیجه موسسات دیگرنیز برای فعالیت و تولیدات شما ارزش خاصی قایل می شود. 

پیام شما چیست؟

در قدم سوم، پیام را برای خود تان تعریف کنید. برای این که دل گیرنده گان اصلی را بدست آرید، سازگاری پیام را در نظرداشته باشید. حین تولید پیام سازگاری میان ارزش های اساسی و مطرح برای گیرنده گان ودیدگاه و برنامه های کاری آینده، ارزشهای اساسی و حیاتی موسسه را مراقب باشید. زیرا سازگاری پیام نقش مهم درشهرت یابی موسسه بازی می کند. هم چنان پیام سازگارتا مدت طولانی در ذهن افراد باقی می ماند.ممکن پیام خلاصه یا تمام پیام ازطریق پیامک به افراد متعدد فرستاده شود. دراین حالت نباید پیام را به عده ای زیاد ارسال کنید.