ده نکته اساسی برای نوشتن خبرنامه
توضیحات داده شده ای قبلی را در ده نکته ی زیر خلاصه می کنیم.
1. سرخط زنده و متحرکی بنویسید تا توجه سردبیر را جذب کنید؛
سرخط به خبرنامه برجستگی خاص می بخشد. عنوان را کوتاه، زنده، گویا، باروحیه و دارای پیام و بار معنایی مثبت بنویسید. به جای"جین دویی جایزه گرفت"، عبارت"جین دویی فرد اول سال معرفی شد" را بنویسید. مهمترین معلومات را درسرخط بنویسید.
این اصول یکی از قاعده روزنامه نگاری است که دو پاراگراف اول خبرنامه باید فکت های مهم درمورد چه کسی، چی، چه وقت، کجا و چطوری بدهد. این معلومات جالب را درانتهای خبر گورنکنید!
2. مبالغه نکنید و ادعاهای بدون دلیل نداشته باشید؛
سردبیر بوی تبلیغات تجارتی را از مایل ها به این سوء حس می کند. پس به جای این که درصدد نفوذ بالای سردبیرباشید، معلومات واقعی و قابل استفاده را ارسال کنید. باید نکات و راهکردهای که دخالت موسسه را درقضیه رسانده و یا منافع موسسه را محقق سازد را در خبرنامه بیان نکنید. برعکس تلاش کنید تا راهی را بیابید که پای موسسه را از قضیه بیرون کشیده و اما روی نکات و فاکت های ارایه شده، تاکید بیشتر به خرچ بدهید.
3. متن خبرنامه را به سبک زنده، جذاب و روشن تعیین کنید؛
خبرنامه را با زبانی بنویسید که شور درونی شما را به خواننده انتقال داده بتواند. اگرخبرنامه خسته کن و بی حال نوشته شود، سردبیر فکر می کند که پیام خبرنامه نیز روشن و جذاب نیست. ممکن است وی به این اندیشه بیافتد که شما هم کاندیدای خوب برای مصاحبه درمورد خبر مذکور نیستید. پس جالب بودن خبر مساوی به ارزشمندی خبر است.
4. بخش پایانی خبرنامه را زنده، گیرا و روشن بنویسید؛
5 . خبرنامه را دردو صفحه یا کمتر از آن بنویسید؛
اگرحرفهایتان را طی دو صفحه خلاصه نتوانید، به معنی است که شما سرعت لازم درارایه مستقیم پیام را ندارید؛
سردبیران همیشه دنبال معلومات ساده، خوشخوان و مکملی اند که با اندک تغییراتی دروبسایت نشرشده و یا درستون روزنامه به چاپ برسد. برای اخبار فوق العاده مهم صفحه سوم را هم اضافه کنید. اما این کارباید با مهارت و دقت های ویژه اجرا گردد.
6 . شماره ی تماس را بنویسید؛
هر خبرنامه باید یک فرد ارتباطی را برای تماس و معلومات گیری معرفی کند. این فرد، سخنگوی موسسه است او باید ازمحتوای خبرنامه معلومات کافی داشته باشد. او باید به تمام سوالات رسانه ها پاسخگو باشد.
7- کمترین حد اصطلاحات علمی را در خبرنامه بکاربرید؛
واژه های تخنیکی که صرف کاربران لاینوکس با آن اشنا استند را کمتر استفاده کنید .... زبان علمی و تخنیکی به زودترین فرصت کهنه شده و هم چنان باعث برانگیختن قهرخواننده گان می شوند. آنها نمی دانند که شما چی می گویید.
هدف شما آن است که پیام خود را برای هرچی بیشترافراد برسانید و نمی خواهید دامن گسترش جامعه ای گیرنده گان را محدود کنید. رسانه های اختصاصی نیز از زبان ساده و عام فهم استفاده می کنند. آنها صرف از واژه های علمی و اختصارات قابل فهم برای عموم خوانندگان، کار می گیرند.
8. روی این نکته تاکید کنید: مفیدیت، مفیدیت و مفیدیت!
این توصیه مرتبط به مفهوم "نگویید، بلکه نشان دهید" است. هیچگاهی روی موضوعاتی که برای تایید آنها دلایلی ندارید، پافشاری نکنید. پس نگویید چیزی"بی همتا" یا "بهترین" است؛ به جای آن مثال های عینی از مفیدیت آن داده و مفهوم را به صورت واقعی نمایش بگذارید.
9. مشخص و با جزییات بنویسید؛
مارشا یودکین مولف کتاب "شش قدم به سوی اعلان رایگان" این نکته را بیان می کند:"بلی، اما نشانه های مثبت بودن شما چیست؟" اگر تنها نام تولیدات و خدمات را ذکرکرده اما درمورد آنها معلومات ندهید، هیچ چیزی به اندازه این کارخواننده را عصبانی نمی کند.
خواننده گان باید حداقل تصوری از تولیدات و خدمات جدید شما درذهن داشته باشد. این موضوع به خصوص زمانی مهم است که ازعرضه تولید یا خدمات جدید خبر می دهید. درین حالات خبرنامه را به فرد ناآشنا با تولیدات و خدمات بدهید. بعد ازخواندن مطلب از او بخواهید که تصورش را درمورد تولید یا خدمات مذکورطی چند کلمه بیان کنید.
10. خواندن نسخه نهایی!
این مرحله به سادگی فراموش می شود؛ اما نهایت مهم می باشد. همیشه نسخه نهایی را دوباره بخوانید.
بهتراست یک نسخه آن را به همکارتان (ممکن است ویراستارنسخه نهایی باشد) بدهید. او به صورت اساسی نکات دستوری واملایی را بررسی و ویراستاری خواهد کرد. به یاد داشته باشید که در ارتباطات عامه هیچ اشتباهی به اندازه غلط تایپی کارغیرحرفوی، تلقی نمی شود.