1- استراتیژی داشته باشید.

برای همه تماس ها هدف و پلان داشته باشید. جامعه ی گیرندگان را تعیین کرده و درمورد راه های ایجاد علاقه درگیرندگان فکرکنید. درتمام خبرنامه ها بخش اساسی استراتیژی باید برای انتقال پیام اختصاص یافته باشد.

2  - قصه شیرین داشته باشید.

باید خبردراول، وسط و آخر مفهوم را بصورت منسجم و کوتاه ارایه کند. روزنامه نگاران خبرحرفوی را از خبرهای غیرحرفوی درچند ثانیه تشخیص می دهند. پس خبر را سریع و موجز بگویید.

3- گیرندگان را بشناسید.

آنگونه که بدون معلومات قبلی دنبال فرصت تجارتی یا شغلی نمی روید، درارتباطات عامه هم عین شکل عمل می کنید. هیچگاه معلومات را کورکورانه به رسانه ها ارسال نکنید.

 قبل از آن از ساحه فعالیت رسانه مورد نظر معلومات بگیرید. اعلانات را بخوانید، نمایش ها را تماشا کنید و به نشرات رادیو هم گوش بدهید. با مشخصات رسانه های مورد نظر آشنا شوید.

درمورد گیرندگان اصلی آنها و سوژه ها ی مورد علاقه و تنفر رسانه ها معلومات بگیرید. برای انجام این کار بورد پیام های انترنتی گزینه ی خوبی است.

4-  برای استحکام ارتباطات سرمایه گذاری کنید.

به­ اندازه ای که درمورد ساختار رسانه ی مورد نظر و ویراستارآن معلومات بیشتر داشته باشید، با اطمینان خاطر معلومات را با آنها شریک می توانید.

رابطه جدید به این معنی است که اگر شما خبری برای گفتن داشته و به سردبیر درتماس شوید، تلفن شما را جواب بدهد و حتی اگرسردبیری فرصت پوشش دهی را نداده باشد، شما را به گزارشگر دیگرمعرفی می کند.

ایجاد اعتماد در ارتباطات عامه، مانند هرکار دیگر، حیاتی است. سر وقت به وعده های تان عمل کنید. اگر توان اجرای کاری را ندارید، بصورت واضح آن را با رسانه در میان بگذارید.

شما ممکن است هرآنچیزی را که رسانه ها از شما بخواهد انجام ندهید. زمانی که این نکته را صادقانه ابرازکنید، روزنامه نگاران از صداقت شما خوشحال می شوند.

5- قبل از صحبت فکر کنید.

اعلام خطر: هرنکته ای را که شما به روزنامه نگاران می گویید، ضبط می شود.(بدون اینکه شما رفع مسوولیت کنید.) شما نماینده موسسه تان استید. پس متوجه باشید رسانه ها درست مطابق به رفتار شما به سوی موسسه تان نگاه می کنند.

6- پوشش رسانه ای موسسه تان را بررسی کنید.

گسترده گی پوشش خبری، موفقیت را نشان می دهد. شما به عنوان مسوول بخش ارتباطات عامه آرزو دارید که رسانه ها از موسسه ی شما پوشش خبری مثبت داشته باشند.

زمانی که توجه رسانه ها را جلب کردید، شهرت و احترم گیرندگان نسبت به موسسه را هم بلند می برید.

7- روی بعد مشخصی تمرکز نمایید.

برای افزایش میزان علاقمندی و جذابیت قصه های شخصی  را جستجو کنید. به عنوان نمونه، اگریک مکتب محلی از لاینوکس برای ذخیره پول استفاده می کند، درخبرمرتبط به این رخداد روی بعد علایق بشری تکیه کنید.

 اخبار و ابعاد غیرمعمول نسبت به اخبارمعمول گیرندگان بیشتر را مجذوب می کند.

8- درون و بیرون اخبار را به دقت بررسی کنید.

برای درک جزییات بیشترتحقیق کنید. این کار شما را وا می دارد که حتی روی جزییات خبری که درحال ارسال آن استید، تجدید نظرکنید. شما هم چنان با گرفتن این معلومات تمام سوالهای ویراستار را جواب داده می توانید.

9- مقاوم و پایا باشید.

مرزمیان اصراربرارتباط گیری و قطع ارتباط با رسانه کاملاً مشخص است. اگرخبرخوبی داشته و می دانید که خواننده زیادی خواهد داشت، برای پوشش دهی آن تا زمان نشر خبر با رسانه ها درتماس شوید.

10- تعقیب کنید.

اکثرسررشته های خبری به فراموشی سپرده می شوند. زیرا مسوولان ارتباطات عامه آن را تعقیب نمی کند. پس اگر گزارشگرگفت که بعدتردرتماس شوید، وظیفه تان را از یاد نبرید!

 اگریک خبرنگار ای میل های شما را زود جواب نداد، نشانه بی علاقگی اش به موضوعات شما نیست. وی ممکن است آنقدر وقت نداشته است تا به دسته ای میل جواب بگوید.

11- خلاق باشید.

مرورپلان های ارتباطات عامه  ایجاد ابتکارات باعث نتایج موثرتر و قویترمی گردد. پس از استفاده دوباره عین پلان درخبرنامه و ورق حاوی معلومات جلوگیری کنید.

12- معلومات را بیابید.

گاهی اتفاق می افتد که درنوشتن خبرنامه دچارمشکل می شوید. این بندش علامه ی نداشتن معلومات کافی درمورد موضوع می باشد. پس سطح تحقیقات خویش را بلند ببرید.

با کارشناس یک صنعت مصاحبه کنید. فرد علاقمند مصاحبه ی دیگر را هم بیابید. این جستجو شما را دریافتن معلومات برای خبرطویل کمک می کند.

13- مطالعه داشته باشید و مهارت های نویسندگی را یاد بگیرید.

اخبار را به شیوه روزنامه نگاری بنویسید. به همین خاطر اخبار روزنامه های مشهور چون نویارک تایمز یا وال استریت ژورنال را مطاله کرده و به ساختار نوشتاری آن دقت کنید.

شما باید دریابید که آنها چگونه مقدمه ی خبر را می نویسند؟ روزنامه های معروف چگونه از کسی نقل قول می کنند؟ انواع اخبار را مطالعه کنید (مطالعه فیچر، اعلان ملاقات ها، اخبار روزانه و مقالاتی که یک ایده را بیان می کند، مفید اند.)

بعد ازمطالعه ی اخباراین رسانه ها متوجه می شوید که مهمترین موضوعات درمقدمه خبر می آید. بقیه نکات دربخش های دیگر توضیح می شوند. این سبک را به نام سبک هرم وارونه یاد می کنند.

سبک نوشتاری هرم وارونه بهترین سبک برای یک خبر یا مطلب می باشد.

14-  ازکاربرد اصطلاحات علمی و صحبت های تکنیکی پرهیزکنید.

اصطلاحات علمی و تخنیکی مانند بزبز زنبور، آزاردهنده اند. با زبان روشن بنویسید و ازکلیشه گویی بپرهیزید. گنگ نویسی و کلیشه نویسی علایم نوشتار ضعیف می باشد.

15- نتایج کارتان را توقع داشته باشید.

پوشش رسانه ای به مفهوم افزایش شهرت می باشد. این، پروسه ای است که موسسه را بیشتر درمعرض دید رسانه ها قرارمی دهد. پس هر قدرپیام های را به گیرندگان بیشتری برسانید، به همان اندازه شهرت موسسه افزایش می یابد.

در اخیرموفقیت شما در عرصه ارتباطات عامه به معنی موفقیت شما در دنیای دینامیک، جذاب، چالش برانگیز و کارخلاق ارتباطات عامه می باشد.