ارتباطات عامه (2)
تفاوت های ارتباطات عامه و اعلان تجارتی
استفن لیه کوک فکاهی نویس جهانی اعلان های بازرگانی را چنین تعریف می کند:"فن چنگ زدن به درک وهوش انسانها به هدف کسب پول." اما اعلان تجارتی"شکلی ازترغیب و آگاهی دهی مردم از خدمات و تولیدات یک شرکت" است. به این صورت اعلانات تجارتی از ارتباطات عامه خیلی متفاوت است.
یک تفاوت اساسی اعلانات تجارتی (که معمولاً ازطریق رادیو، تلویزیون و انترنت نشرمی شوند) با ارتباطات عامه مساله "فضا" و "وقت"{برای اعلانات تجارتی}است. برخلاف، ناشران خبرنامه ها قیمتی در مقابل خبرنامه ها پرداخت نمی کنند. اما رسانه ها صرف با توجه به ارزشهای خبری، در اخبار از خبرنامه ها به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده می کنند. علاوه برآن در اعلانات تجارتی شما بر محتوای پیام کنترول دارید. زیرا پول پرداخت می کنید. به این صورت بنگاه تبلیغاتی بعد از این که آخرین تصدیق اعلان کننده را بگیرد اعلان تجارتی را نشرمی کند. متن آماده نشر را بنام "نسخه قابل نشر" یاد می کنند.
اما در ارتباطات عامه، دست اندرکاران رسانه ها تحت هیچگونه فشاری نیستند تا پیام را مطابق خواست خبرنامه دهنده عرضه کنند. اگر رسانه ای بخواهد که سوژه اعلامیه های ارتباطات عامه را تحت پوشش بگیرد، سر دبیر با استفاده از فکت های خبرنامه یک خبر می نویسد. در این مرحله معمولاً معلومات اساسی و مرتبط به موضوع خبری از دل خبرنامه بیرون می شود. بعنوان نمونه ممکن شما از محتوای خبرنامه ای برای ترتیب یک خبر طولانی (درمورد نهادهای فعال در بخش تولیدی یا شغلی تان) استفاده کنید. اما باید متوجه باشید که بعد از این که خبرنامه ای به رسانه ای فرستاده شد، کنترول ازدست شما خارج شده است. زیرا در اداره رسانه ویراستار تصمیم می گیرد که چگونه خبر را بنویسد.(اما حقیقت گرایی و واقعیت نویسی شرط اساسی است.)
پس ارتباطات عامه راه ساده و ارزان شریک سازی اخبار و معلومات می باشد. به این صورت قبول زحمت نوشتن یک خبرنامه مفید و موثر جهت ایجاد ارتباط با رسانه ها نقش ارزشمند و قابل توجهی را درانعکاس هویت موسسه شما بازی می کند. بهترین نکته در حق ارتباطات عامه – نسبت به اعلانات تجارتی – همان که قیمتی برای نشر آن نمی پردازیم.
درمطلب بعدی روی وظیفه ارتباطات عامه گپ خواهیم زد.