ارتباطات عامه ( 1)
اول حرف خودم: به ذهنم است که یکبار تعهد کرده بودم یک بحث در بخش ارتباطات عامه ایجاد کنم و مطلب بگذارم. حالا، که روزش رسیده و یک راهنمای ارتباطات عامه در محیط لینوکس را ترجمه کرده ام، از این به بعد من می فهمم ، مطلب گذاری و شما.اما بهتره که شف شف نگویم و بروم سراغ محتوای این مزار بی شفا.
این راهنما بیشتر در مورد ارتباطات عامه در محیط لینوکس بحث می کند. نحوه ارتباط گیری با رسانه ها، ایجاد پرونده ارتباطی رسانه ها، خبرنامه نامه نویسی، نحوه برگزاری نمایشگاه ها و عده ای مطالب دیگر- که از سر شوق از یادم رفته اند- ازجمله محتوای آن است. اگه شما هم می خواهید چشم به مطالعه رنجه نمایید، اول خود این آدم گفته است که کی باید این راهنما را بخواند. باز هم اگر ذوق زده شدید و مشتاق مطالعه، بهتر که درمورد ارتباطات عامه چیزای بدانیم و بعد برویم سراغ ارتباطات عامه در محیط لینوکس.
دراخیر اگر در ترجمه اشکال یافتید، وجدان را ناراحت نکنید و غیبت از ضعف من هم نه نمایید. پس که چی؟ به رک ترین شکل انتقادکنید. با دل فراخ و چشمان گشاد و حدقه برآمده منتظر نظریات شما هستم.
خواننده این راهنما کیها اند؟
این راهنما برای افرادی است که می خواهند راه های عملی و ارزان آشنا سازی موسسه ای را انجام دهد. پس راهنما حاکی ازمعلومات مفید درمورد ایجاد رابطه های مثبت ارتباطات عامه با رسانه ها در محیط لینوکس می باشد. ادعایی نداریم که تمام نکات ارتباطات عامه را اینجا بیان می کنیم. اما مطمیناً شما را در ایجاد و نگهداری تصویر مثبت و خوبی رسانه ای کمک می کند.
برخی اوقات اطلاعاتی دارید که خواهید همه افراد در مجمع لینوکس نیز از آن با خبرگردند. به این می اندیشید که مردم با نظریات و اخبار موسسه شما آشنا شود. اما اغلب سوال می کنند که چطورمی توان به بهترین وجه با مردم ارتباط برقرارکرد. اتفاقاً ارتباط خوبتر، شهرت را نیز برای موسسه کمایی می کند. کسب شهرت کار سختی نیست. بل، کافی است که بدانید "چی" را "چه وقت" باید انجام داد. این روشی است که تمام مسوولان ارتباط عامه باید آن را بداند. شما هم، اگراین اقدامات را عملی کنید، به صورت ناخود آگاه مخاطب به شما جذب می شود.
ارتباطات عامه نشرمطالب معلوماتی – خبری ازفعالیت های موسسه ای می باشد. در حقیقت به عنوان نماینده ارتباطی موسسه شما می خواهید که دیگران هم از اجرات شما با خبر شود. یکی ازمواردی که معمولاً ارتباطات عامه درمورد آن برای مردم معلومات می دهند، اعلان عرضه "تولیدات جدید" می باشد. نمونه های این اعلامیه ها درمجلات و سایر نشرات بیشتردیده می شود. معمولاً چند سطر یا پاراگراف ازاین اعلامیه ها معلومات اساسی را درمورد خدمات یا تولیداتی آمدنی را ارایه می دهد.
این اطلاعات کوتاه معمولاً درلای خبرنامه های خبری نشر می شوند. علاوه برآن معلومات مذکوربا راهکردهای معلوماتی دیگرچون اعلامیه داخلی و اعلامیه های خارجی (برای رسانه ها، سهامداران و استفاده کننده گان و سایر گروه ها) نیزنشر می شود. خبر نامه ها عموماً واقعه های را انعکاس می دهند که قصد آن بلند بردن شهرت موسسه می باشد.
برای توضیح ارتباطات عامه برخی اصطلاحات اختصاصی این فن را تشریح می کنیم.
به عنوان نمونه تمام مراکزی را که مردم ازطریق آنها اخباررا می خوانند یا می شنوند(رادیو، مجله، روزنامه، تلویزیون و انترنت) را بنام "رسانه های خبری" یاد می کنند.
خبرنامه، نامه خبری چاپی یا الکترونیکی است که معمولاً از طرف برخی ازسازمان ها نشرمی گردد. این اداره ها می خواهند از طریق اعلامیه ها با روزنامه نگاران، دبیران تحریریه، نویسنده گان صنعتی و سایر طیف های رسانه ای در تماس شوند. خبرنامه حاوی نکات مهم، نقل قول افراد کلیدی وزمان رخداد(گذشته یا آینده) وشماره های ارتباطی (برای به دست آوردن معلومات اضافی) می باشد. این نامه ها معلومات را به شکل روان وساده بیان می کند. طول خبرنامه ها از 2 صفحه بیشتر نیست.
` روزنامه نگاران اخبار را روی فکت های خبرنامه های فرستاده شده می نویسند. درعین حال کاردبیران تشخیص رسانه مناسب برای مطلب شما می باشد. زیرا اوست که تشخیص می دهد که آیا مطلب درسایت یا مجله نشرگردد یا برنامه رادیویی در مورد آن باید ساخت.
بنابرین ارتباطات عامه فرایندی است که از طریق آن با گروه های رسانه های دور، اشخاص متنفذ وغیرقابل دسترس (فزیکی)، تماس برقرارساخته ومعلومات خبری را به آنها می رسانیم. ( درمطلب بعدی)