کدام نکات یک خبرنامه را قابل قبول یا مردود می سازد؟
همه می دانیم که کار سردبیران فشرده اند و معاش شان اندک. خبرنامه منظم و حرفوی، با وارد آوردن تغییرات اندک شکلی و اصلاح جهت تطبیق سبک نوشتاری به صورت کلمه به کلمه رسانه ای مورد نظر قابلیت چاپ را دارد.
یک کارمند لوس انجلس تایمز درمورد خبرنامه می گوید:
"یک خبرنامه خوب، معلومات زیادی را به شکل ساده و روان ارایه می کند. این معلومات جزییات کامل را درمورد حوادث آینده بیرون می دهد. ممکن موضوع خبرنامه گزارش زمان بندی شده ازیک حادثه باشد. شاید کسی روی تغییراتی که درپست افراد بلندرتبه رخ داده و یا تغییر روند کاری یک موسسه، خبرنامه بنویسد. امکان دارد وی روی اخبار و فیچرهای دیگر خبرنامه تهیه کند."
یک خبرنامه بد که اغلب مورد استفاده ای رسانه قرارنمی گیرد، حاوی اشتباهات ذیل است:
- روی محلی کردن و طبیعی سازی خبر{درآن} کار نشده است؛
- این گونه خبرنامه ها معلومات کافی را دربرنداشته و یا معلومات آنها، نادرست می باشند(چه کسی، چی، چه وقت، کجا، چرا و چطوری را کم دارند.)؛
- نبود معلومات ضمیمه ای جهت برقراری ارتباط با موسسه؛
- طول بیش ازحد. (خبرنامه را دریک الی دوصفحه با کلمات متناسب به پیام، بنویسید.)
- تمام شدن مهلت آخری: این، زمانی رخ می دهد که ازآخرین مهلت ارسال خبر گذشته یا خبربعد ازوقوع حادثه بسیار ناوقت به رسانه فرستاده می شود.
نوشتن خبرنامه کارسخت نیست. معلوماتی راجع به چه کسی، چی، چه وقت، کجا، چرا و چطوری را با هم درآمیزید. درصورت ضرورت معلومات اضافی دیگر هم بر آن علاوه کنید!
برخی اوقات خبر بالافاصله - بعد ازفرستادن- نشر نمی شود. دراین گونه موارد باید به نویسنده وقت داد تا سبک و داستان خبر را دوباره نویسی کند.
درخبرهای لاینوکس، نویسنده ممکن است منابع بیشتر را برای موثق سازی، ریشه یابی حقایق و ارایه معلومات استفاده کند. آنها ممکن نکاتی ازصحبت های منبع دست اول را بیاورد. علاوه برآن چشم دیدهای منبع دست اول، آمارها، دلایل و نتایج حادثه را نیز ذکر کند. درضمن نویسنده ممکن است مطالب شما و معلومات ارایه شده ای رقبای بازار را با هم مقایسه کند.
مهت آخربرای نشرخبرخیلی مهم است. زیرا نمی توان زمان چاپ روزنامه و نشربرنامه رادیویی یا تلویزیونی را به تعویق انداخت. اگرنتوانستید اخبار را به وقت مشخص بفرستید، منتظر فرصت بعدی باشید.