تماس با رسانه های خبری اثری از شما و موسسه تان روی رسانه ها به جا می گذارد. در مرحله بعدی، رسانه ها این اثر را در جامعه انتقال می دهند. ایجاد و بروز کردن پرونده ای حاوی مشخصات رسانه ها یکی ازقدم های توسعه ای ارتباط با سردبیران و نویسنده گان می باشد.
زمانی با سردبیران تماس می گیرید، به یاد داشته باشید که آنها بسیار مصروف اند. پس مودبانه دراولین شانس مقصد اساسی تماس را بیان کنید. تعدیل محتوای مطالب نظر به روحیه، محتوا و خط نشراتی رسانه های متفاوت شانس به نشر رفتن مطلب را بیشتر می کند. اگرمی خواهید ازکمپاین های ارتباطات عامه تان نتیجه مثبت بگیرید، با رسانه ها ارتباط موثرو تنگاتنگ برقرارکنید.

ایجاد پرونده ارتباطی رسانه ای

 نمی توان اهمیت غنی سازی و بروز کردن پرونده ارتباطی رسانه ای را نا دیده بگیرید. دراین لیست، اسم افراد رابط  و رسانه های علاقمند به شبکه لینوکس درج کنید.
راهنمای های بخش منابع کتابخانه های محل، معلومات جامع  و ویژه ی ازخواننده گان، گرداننده گان (معمولا همراه با معلومات ارتباطی) نشرات و توالی آن، ساحه پوشش وسایرمعلومات مرتبط به آنها را حاوی می باشد. 
مراجعه به این راهنماها، قدم اول به سوی ایجاد پرونده ارتباط رسانه ای است. برای تحقیق نامها و معلومات ارتباطی رسانه ها وقت کافی بگذارید. باید گرداننده گان یک رسانه، نامهای ویراستاران کلیدی و مسوولیت های آنها، زمان و موضوعات مطرح درشبکه های لینوکس و سایرمسایل را در نظر داشته باشند. این معلومات شما را درارتباط گیری دقیق و موثر با رسانه ها وهم چنان ارسال معلومات کمک می کنند. به عنوان نمونه، برخی اوقات می خواهید که خبری را صرف برای عده معدود بفرستید. این زمان، پرونده ارتباطی کمک بزرگی است. زیرا ممکن است خبر/ معلومات صرف به برخی از رسانه ها مرتبط باشد(به عنوان نمونه، بخش تعلیمی.)
تحقیقات (و درمرحله بعدی، تجربه عینی ) ثابت خواهد کرد که تنها عده انگشت شماری از سردبیران به این خبر علاقه مند بوده اند. به طورخلاصه باید تلاش کرد که مطابق به ساحه کاری و ماهیت خط نشراتی رسانه ها، به انها معلومات ارسال کرد. برای همین، پرونده ارتباطی داشته باشید و درباره انها معلومات جمع آوری ومطالعه کنید.   
قبل از این که با سردبیری در تماس شوید، باید راه بهتر را تشخیص بدهید: باید ایمیل زد، تلفن کرد یا نامه بنویسید. خوشبختانه، عده ای از راهنما های معلوماتی ارتباطی با مراکز و رسانه ها می تواند ما را در این کار کمک کند. می توانید هزاران دالر را برای خرید کتاب آدرس و معلومات ارتباطی رسانه ها یا برای مشترک شدن مصرف کنید. اما با این رویکرد ازاین ولخرچی جلوگیری کنید. می توانید در کتابخانه ای ثبت نام کرده و از منابع ارتباطی شان استفاده کنید.
( دراین قسمت نام و آدرس وبسایت های برخی موسسات آمریکایی ذکر آمده است. مترجم این بخش را حذف کرده است. زیرا کمتر بدرد خواننده گان فارسی زبان می خورد. درعوض، خودتان وبسایت ها و لینک های سازمان های بین اللملی و سازمان های خیریه کشور را در پرونده ارتباطی رسانه ای درج کنید.)
برای نمونه، برخی ازین منابع را اینجا ذکر می کنم.(ممکن یلو پیچ های محل شما نام این سازمانها را تحت عنوان متفاوت تر یاد کنند.)

- سازمان های نشراتی (رسانه های الکترونیکی مانند رادیو، تلویزیون...)؛
- سازمان های نشراتی اخبار( مانند روزنامه ها...)؛
- خدمات خبری؛
- سندیکاهای فیچری روزنامه ها؛
- روزنامه ها؛
- نشرات (ادواری و مجله ها)؛
- استیشن های رادیو؛
- استیشن های تلویزیونی.

پس زمانی که لیست ارتباطی حاوی نام و شماره های... سردبیران فعال را بدست آوردید، می توانید درمورد نشرات، ساحات پوشش خبری وعلایق ویژه رسانه ها معلومات جمع آوری کنید. بهتراست با خط نشراتی، وبسایت و برنامه های نشراتی این موسسات آشنا شوید. درمرحله بعدی ساحه کاری (پوششی) گزارشگران مشخص را مشخص کنید.